اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹

كاهش آلاينده هاي كربني به چه قيمتي؟/ باتري هم نياز به استخراج دارد
 
شايد استخراج نفت و توليد بنزين رو به كاهش باشد اما استخراج عناصر مورد نياز باتري ها رو به افزايش است.
كاهش آلاينده هاي كربني به چه قيمتي؟/ باتري هم نياز به استخراج دارد
شايد استخراج نفت و توليد بنزين رو به كاهش باشد اما استخراج عناصر مورد نياز باتري ها رو به افزايش است.

به گزارش سايپانيوز، حالا كه انقلاب خودروهاي برقي در راه است، كشور شيلي براي استخراج ليتيوم به روش هاي «سبزتر» دست و پا مي زند. نيمي از ليتيوم دنيا در شيلي در مكاني به نام اتاكاما سالت فلتس Atacama Salt Flats قرار دارد اما استخراج آن هزينه بسيار گزافي از لحاظ محيط زيست روي اين منطقه بر جاي مي گذارد. حكومت شيلي هم بسيار مبهم خود را ملزم به در نظر گرفتن الزامات و آثار و پيامدهاي محيط زيستي آن كرده است بدون آن كه از لحاظ اقتصادي باري به حساب آيد و در اين بين يكي از شركت هاي بزرگ استخراج، اقدامات مؤثري را در اين زمينه به شكل فوري به اجرا گذاشته است.

ليتيوم يكي از عناصر اصلي تأمين باتري ها در جهان است و به همين دليل بخش مهمي در انقلاب خودروهاي برقي است.

همان طور كه بلومبرگ هفته گذشته گزارش داده است. آژانس فدرال محيط زيست شيلي Superintendencia Del Medio Ambiente (SMA) تلاش زيادي به خرج داده است به دنيا اين اطمينان را بدهد كه استخراج به روش توسعه پايدار موجب كاهش سرعت توليد نخواهد شد. كرستوبل دو لا مازا رئيس اين آژانس هم گفته است كه در حال كار هستند تا آثار محيط زيستي آن را بدون تأثير روي اقتصاد كاهش دهند. كه يك بلندپروازي ابهام آميز در اين شرايط بحراني به نظر مي رسد. «دو لا مازا» گفته است: «فكر نمي كنيم كه مانعي براي منافع اقتصادي باشد هر چند كه نقش ما به وضوح محيط زيستي است. در مسائل محيط زيست آن چه 30 سال پيش معتبر بود اكنون غيرقابل قبول است.»

اما چطور ممكن است صدمه هاي محيط زيست را بدون هزينه به حداقل رساند.

تأمين ليتيوم (براي توليد باتري) مسئله اي بسيار بزرگ و مهم است. در حال حاضر براي ليتيوم-آيون به ويژه از لحاظ چگالي، دوام و ثبات باتري هاي خودروهاي برقي هيچ جايگزيني وجود ندارد و بازيافت اين باتري ها هنوز در مراحل جنيني است.

حالا همه كمپاني هاي خودروسازي و سازندگان تلفن هاي همراه و ابزارهاي نيازمند به باتري به شيلي هجوم آورده اند اما زيان هاي محيط زيستي ناشي از فرآيندهاي استخراج آب سنگين به مسئله اي جدي تبديل شده است.

شايد استخراج از «سالت فلت» تخريب كننده محيط زيست به نظر نيايد اما نيازمند مقادير معتنابهي آب است كه بايد از مكان ديگري به اين مكان انتقال يابد يا از آب هاي زيرزميني استخراج شود در آن صورت اين مقادير آب به شكل بخار از اين اكوسيستم خارج مي شوند و ديگر باز نمي گردند.

استخراج ليتيوم باعث شده است كه شهرهايي مثل سان پدرو دو آتاكاما با خشكسالي مواجه شوند. اين موضوع به تدريج فاجعه هاي محيط زيستي براي شيلي به بار خواهد آورد.

به بيان ديگر خودروهاي برقي شايد دنيا را از استخراج نفت و توليد بنزين بي نياز كند اما به خاطر توليد باتري، زيان هاي جبران ناپذيري به محيط زيست وارد خواهد آورد. بنابراين استخراج ليتيوم بايد مسئولانه و با روش هاي توسعه پايدار صورت بپذيرد والا در آينده نزديك معضل آلاينده هاي كربني جاي خود را به معضلات محيط زيستي ديگر خواهد داد.

بزرگترين سازمان استخراج ليتيوم در شيلي به نام SQM مي گويد يك برنامه توسعه پايدار طراحي كرده و تا سال 2030 استخراجي ممكن مي شود كه از لحاظ كربني خنثي خواهد بود. شايد اين وعده بسيار دور باشد اما از سال 2019 بر اساس همين برنامه ميزان مصرف آب 30 درصد كاهش يافته است. اما همين برنامه 105 ميليون دلار سرمايه گذاري نياز داشته است.

آيا شما باور مي كنيد كه استخراج فلزي كه قيمت آن در 6 سال گذشته دو برابر شده به خاطر مسائل محيط زيست كند يا متوقف شود؟ به احتمال زياد شما هم باور نمي كنيد. اما براي توليد باتري به روش توسعه پايدار واقعي نياز به رصد و طراحي شيوه هاي بازيافت است.

منبع: The Drive
منبع خبر:
سايپا نيوز
   تاریخ: ۱۰:۰۶ - ۲۱/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸
اخبار مشابه در سایر منابع خبری:
كاهش آلاينده هاي كربني به چه قيمتي؟/ باتري هم نياز به استخراج دارد  خودروکار
كاهش آلاينده هاي كربني به چه قيمتي؟/ باتري هم نياز به استخراج دارد  فصل اقتصاد