اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران
سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

5 شگفتي تكنولوژي سال به روايت بيل گيتس

به گزارشتيتربرتر؛ مجله معتبر علمي مقاله هاي مروري ام آي تي (MIT Technology Review)، در اقدامي جالب از بيل گيتس يكي از پيشروترين فناوران عصر حاضر، خواسته است فناوري هاي برتري را كه در سال جاري مي توانند به انقلابي بزرگ مبدل شوند، پيش بيني كند.
روزنامه جام جم - عسل اخويان طهراني: مجله معتبر علمي مقاله هاي مروري ام آي تي (MIT Technology Review)، در اقدامي جالب از بيل گيتس يكي از پيشروترين فناوران عصر حاضر، خواسته است فناوري هاي برتري را كه در سال جاري مي توانند به انقلابي بزرگ مبدل شوند، پيش بيني كند. او كه مالك اصلي مايكروسافت بود و سال هاست بر اريكه رتبه هاي نخست فهرست ثروتمندترين مردان جهان تكيه زده به چيزي فراتر از سوژه هاي داغ خبر هاي فناوري فكر مي كند.

بيل گيتس در مقاله خود تصميم گرفته فناوري هاي جديدي را معرفي كند كه ممكن است با ورودشان براي هميشه نام خود را در تاريخ جاودانه كنند. آقاي گيتس در مقدمه مقاله خود مي گويد: «براي يافتن مهم ترين دستاورد هاي تازه بشري، بايد به سير تكاملي خلاقيت از 4000 سال پيش از ميلاد كه مردم بين النهرين براي كشاورزي زمين را با وسيله هاي تيز شخم زدند نگاه كنيم. ما همان مسير را ادامه داديم و آهسته آهسته پيشرفت كرديم. در واقع فناوري هاي شگفت انگيزي كه امروز شاهدشان هستيم ريشه اش همان شخم زدن اوليه بوده است!»

ربات ها چابك تر مي شوند

5 شگفتي سال به روايت بيل گيتس
ربات ها به خود مي آموزند چطور با دنياي فيزيكي تعامل كنند، اما ربات هاي ساخته شده تاكنون هنوز انعطاف پذيري لازم و چابكي كافي براي پذيرفتن مسؤوليت هاي كاري و جايگزيني با نيرو هاي انساني را ندارند.

ربات مي تواند به صورت مداوم يك محصول را از خط توليد با دقت و ظرافت بسيار زيادي بدون خسته شدن بردارد، اما اگر آن را يك سانتي متر جابه جا كند يا با مورد ديگري كه كمي متفاوت است جابه جا كنند، اين ماشين به ظاهر خبره، ديگر نمي تواند آن را پيدا كند و چنگال هايش بي هدف در هوا باز و بسته مي شود. اگرچه هنوز به جايي نرسيده ايم كه ربات ها به گونه اي برنامه نويسي شوند كه مانند انسان ها هر شيئي را با ديدن بتوانند شناسايي كنند و بردارند، اما دنياي ربات ها به قدري پيشرفت كرده است كه مي تواند با آزمون و خطا هاي مجازي بياموزند چطور با اشيا تعامل كنند.

در حال حاضر محققان مركز غيرانتفاعي هوش مصنوعي باز (OpenAI) در ايالات متحده در حال توسعه رباتي به نام داكتيل (Dactyl) هستند كه در سر انگشتانش دوربين ها و لامپ هاي ريز متعددي قرار دارد. اين ربات با كمك اشياي شناخته شده يادگيري اش را تقويت مي كند با الگوريتم هاي يادگيري شبكه عصبي، برداشتن يك قطعه و چرخاندنش در دستش را ابتدا شبيه سازي مي كند و سپس وارد عمل مي شود. نرم افزار اين ربات به گونه اي طراحي شده كه در ابتدا به صورت شانسي عمل مي كند و به مرور با افزايش تجربياتش، محاسبات دقيق تري براي برداشتن و بازي با اشياي ناشناخته خواهد داشت.

دنياي ربات ها هنوز به موفقيت هاي بيشتري براي دستيابي به چابكي و انعطاف براي انجام كار هاي خانگي يا صنعتي نياز دارد. اما اگر دانشمندان بتوانند به خوبي اين روند يادگيري ماشيني را توسعه دهند، به زودي مي توانيم شاهد ربات هايي باشيم كه قطعات دستگاه ها را در كارخانه ها به هم وصل مي كنند، ظرف ها را مي شويند، لباس ها را در ماشين لباسشويي قرار مي دهند يا حتي به سالمندان در انجام كار هاي شخصي شان كمك كنند.

موج جديد انرژي هسته اي در راه است

5 شگفتي سال به روايت بيل گيتس
رآكتور هاي پيشرفته هسته اي از جمله فناوري هايي هستند كه به زودي شاهد ورودشان به دنيا خواهيم بود. طرح جديد ساختار هسته كه سال پيش مطرح شد و در آن كميت تكانه (Momentum) لحاظ شده است، مي تواند تحول زيادي در توليد انرژي ايمن و ارزان از منابع هسته اي ايجاد كند. از جمله اين فناوري هاي نسل جديد، توليد رآكتور شكافت نسل 4 است؛ يك رآكتور كوچك مولكولي و در حقيقت نمونه تكامل يافته رآكتور هاي هسته اي سنتي است و رآكتور هاي همجوشي كه پيش از اين دستيابي به آن ها غيرممكن به نظر مي رسيد. شركت هاي توليدكننده رآكتور هاي شكافت نسل 4 در كانادا و ايالات متحده در مرحله تحقيق و توسعه قرار دارند و هدفشان عرضه انرژي توليدشده در شبكه تا سال آينده است.

رآكتور هاي كوچك هسته اي مي توانند تا چند ده مگاوات برق توليد كنند (رآكتور هاي هسته اي سنتي حدود هزار مگاوات توليد دارند). به عقيده كارشناسان حوزه انرژي اتمي اين رآكتور هاي كوچك و مينياتوري به هزينه كمتري نياز دارند و خطرات محيط زيستي و اقتصادي را كاهش مي دهند.

رآكتور هاي همجوشي نيز در حال پيشرفت هاي قابل توجهي هستند. اگرچه هيچ كس انتظار دستيابي به اين فناوري را تا پيش از سال 1409 / 2030 ندارد، اما شركت هاي هسته اي بزرگ پيشرفت هاي خوبي در اين حوزه داشته اند. اين فناوري كه شبيه خواب و خيال به نظر مي رسد به دليل اين كه نيازي به ذوب ندارد و زباله با طول عمر بالا توليد نمي كند، قطعا با مخالفت هاي عمومي كمتري نسبت به رآكتور هاي سنتي مواجه خواهد شد. بيل گيتس نيز از سرمايه گذاران دو شركت بزرگ فعال در زمينه توليد اين رآكتورهاست.

واكسن هاي سرطان سفارشي به بازار مي آيد

5 شگفتي سال به روايت بيل گيتس
دانشمندان در مراحل نهايي تجاري سازي اولين داروي سرطان شخصي شده هستند. اگر اين روش همان گونه كه انتظار مي رود موفق عمل كند، افراد مبتلا به سرطان مي توانند بدون مصرف دارو هاي شيميايي سيستم طبيعي بدنشان را به گونه اي هدايت كنند كه با سرطان به صورت موثر مبارزه كند و دچار عوارض جانبي مصرف دارو ها نشوند.

منظور از واكسن هاي سرطان سفارشي، روش درماني است كه با تحريك سيستم دفاعي طبيعي بدن آن را براي شناسايي جهشي ويژه اي كه براي هر تومور منحصر به فرد است، آماده كند تا به اين ترتيب سيستم ايمني فقط به سلول هاي سرطاني حمله كند و سلول هاي سالم بدن آسيبي نبينند. اين در حالي است كه در روش هاي رايج و دارو هاي شيمي درماني موجود، دارو به سمت بافت سرطاني بيشتر هدايت خواهد شد، اما آسيب هايي را براي ساير سلول هاي بدن به همراه خواهد داشت. مزيت ديگر استفاده از اين روش اين است كه سيستم ايمني پس از مبارزه اوليه با سلول هاي سرطاني، از اين مبارزه خاطره اي ثبت خواهد كرد. در اين حالت اگر بعد ها دوباره سرطان بازگشت داشته باشد، اين بار سيستم ايمني بسيار هوشيارتر خواهد بود و بلافاصله نيرو هاي خود را براي مبارزه با سلول هاي سرطاني جديد اعزام خواهد كرد.

شكل گيري فرضيه امكان توليد چنين واكسني از حدود ده سال پيش آغاز شد. پنج سال پس از آن زماني كه پروژه ژنوم انسان تكميل شد، محققان اولين توالي ژني يك سلول سرطاني را منتشر كردند. بلافاصله تحقيقات در خصوص بررسي تفاوت هاي ژني در سلول سرطاني با سلول هاي عادي و همچنين ساير انواع سلول هاي سرطاني آغاز شد. نتيجه اين تحقيقات حاكي از آن بود كه هر نوع سلول سرطاني حداقل چندصد جهش خاص و منحصربه فرد دارد.

چند سال بعد شركتي دارويي در آلمان به اسم بيواِن تك (BioNTech) تحقيقاتي ارائه كرد كه نشان مي داد اگر به مقدار كافي از توالي دي اِن اِي ژن جهش يافته وارد بدن شود، سيستم ايمني مي تواند عليه اين توالي گلبول هاي تهاجمي توليد كند كه مي تواند سلول هايي در بدن كه اين توالي ژني را دارند بيابد و به آن ها حمله كند. در حال حاضر تحقيقات اين شركت با همكاري شركت زيست فناوري بزرگ ديگر به نام ژن تك (Genetech) در مرحله بررسي هاي باليني گسترده اي شامل ده نوع سرطان و بيش از 560 بيمار قرار دارد.

اين دو شركت در حال توسعه روش هاي نويني براي توليد سريع و ارزان هزاران نوع از واكسن هاي سرطان شخصي شده هستند. از آنجايي كه پيشروي سرطان بسيار سريع است، سرعت عمل در اين فرآيند حائز اهميت است. زيرا در اين روش بايد از سلول هاي سرطاني بيمار نمونه برداري شود، محتواي ژني آن توالي يابي شده و بر اساس جهش هايش بهترين واكسن توليد و به سرعت در اختيار بيمارستان قرار داده شود تا به بيمار پيش از آن كه دير شده باشد، تزريق شود.

فناوري جمع آوري دي اكسيدكربن توسعه مي يابد

5 شگفتي سال به روايت بيل گيتس
راه هاي عملي و در دسترس براي به دام انداختن دي اكسيدكربن موجود در هوا، مي تواند باعث انتشار و رسوخ گاز هاي گلخانه اي شود. حتي اگر ميزان انتشار دي اكسيد كربن را آهسته كنيم، اثر گرمايشي گاز هاي گلخانه اي مي تواند براي سال ها باقي بماند. طبق اعلام كارگروه آب وهوا در سازمان ملل براي جلوگيري از اثرات مخرب و خطرناك بالا رفتن دما لازم است در قرن حاضر حدود يك تريليون تن از دي اكسيدكربن موجود در جو كاهش يابد!

طبق يك يافته شگفت انگيز كه در تابستان گذشته صورت گرفت، ديويد كيت دانشمند علوم آب وهوايي دانشگاه هاروارد اعلام كرد دستگاه ساخته او بر اساس سازوكاري كه به «ربايش مستقيم هوا» شناخته مي شود، قادر است اين كار را با هزينه اي كمتر از صد دلار براي هر تن دي اكسيد كربن انجام دهد. اين بسيار ارزان تر از آن چيزي است كه قبلا تخمين زده مي شد و موجب شده بود دانشمندان زيادي به دليل گران بودن اين فناوري بر آن متمركز نشوند؛ گرچه هنوز سال ها طول خواهد كشيد تا هزينه هاي اين فناوري حتي تا نزديكي مقدار اعلام شده پايين بيايد!

اما نكته بعدي اين است كه وقتي دي اكسيدكربن موجود در هوا جمع آوري شد، با آن چه بايد كرد؟!

«مهندسي كربن» نام شركت نوپايي بود كه كيت در سال 1388/2009 همراه با همكارانش در كانادا بنا نهاد و يكي از سرمايه گذاران اصلي آن بيل گيتس بود. اين شركت برنامه داشت توليد دستگاه هايي را كه به صورت آزمايشي ساخته بود، گسترش دهد و سوخت مصنوعي خود را كه با استفاده از دي اكسيد كربن جمع آوري شده توليد مي شود، به توليد انبوه برساند.

در ايتاليا نيز نوعي دستگاه رباينده دي اكسيدكربن كه فناوري آن سوئيسي است و بر پايه سازوكار ربايش مستقيم هوا عمل مي كند، قادر است با استفاده از دي اكسيدكربن جمع آوري شده و هيدروژن، متان توليد كند و در ادامه دستگاه ديگري در سوئيس، دي اكسيد كربن را به كارخانه هاي توليد نوشيدني هاي گازدار مي فروشد.

همچنين شركت «تنظيم كننده گرمايش جهاني» (Global Thermostat) در نيويورك، ساخت اولين دستگاه تجاري خود را سال گذشته در آلاباما به پايان رساند.

دستياران هوشمند به خوبي صحبت خواهند كرد

5 شگفتي سال به روايت بيل گيتس
دستياران هوشمند در حال حاضر هم تا حدي رواج پيدا كرده اند. اما واقعيت اين است فناوري اين دستياران هنوز آن قدري كه انتظار مي رود هوشمند نيست تا بتوان واقعا به عنوان يك دستيار واقعي كه بسياري از كار ها را براي ما آسان مي كند روي آن ها حساب كرد. اين دستياران فقط تعداد محدودي از واژه ها و جملات را مي توانند شناسايي كنند و بسياري از موارد برايشان مبهم است. به همين دليل گاهي نمي توانند به درستي كاري را كه از آن ها خواسته مي شود، انجام دهند.

اما پيشرفت هاي اخير حاكي از توسعه عملكرد هاي اين دستيار هاي ديجيتال است. استفاده از الگوريتم يادگيري ماشين براي برنامه نويسي هوش مصنوعي اين دستياران توانسته تا حد زيادي دامنه اطلاعاتي آن ها را افزايش دهد. اين پيشرفت ها زماني كه با توانايي توليد جملات روان تر همراه شود، نتيجه بسيار شگفت آوري خواهد داشت. ديگر به جاي استفاده از جملات امري كوتاه و واضح مي توانيد خيلي راحت با دستيار هوشمندتان معاشرت و گفتگو كنيد. اين دستياران مي توانند وظايف روزانه اي مانند پياده سازي متن جلسات، يافتن اطلاعات مورد نياز يا حتي خريد آنلاين را به عهده بگيرند.

يكي از همين نمونه هاي پيشرفته، گوگل دوپلكس (Google Duplex) است كه نمونه عجيب و غريب از به روزرساني همان دستيار گوگول (Google Assistant) است. اين دستيار هوشمند مي تواند پاسخ تلفن هاي تبليغاتي را بدهد، در ساعت مشخصي با رستوران تماس بگيرد و برايتان ميز رزرو كند يا برايتان وقت دكتر بگيرد.

اما داستان هوش مصنوعي به همين جا ختم نمي شود و بايد همچنان براي اين كه بتوانند خواسته هايتان را به خوبي برآورده سازند، پيشرفت كنند. هنوز دستيار ها براي فهم منظور از جملات و پاسخ به آن ها مشكل دارند. اگر بتوانيم به زودي از اين مشكل عبور كنيم، با انقلاب بزرگي روبه رو خواهيم شد. آيا در اين حالت ممكن است شاهد ورود اين دستياران ديجيتال در قسمت هاي مختلف زندگي براي به عهده گرفتن وظايف مختلف از هماهنگي تداركات تا پرستار بچه و معلم يا حتي دوست باشيم؟

منبع: Technology Review